Stichting Move

Stichting Move - logo

Stichting Move zet zich in voor kinderen en jongeren van 10 tot 16 jaar die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten. In hun doorlopende leerlijn van maatschappelijke projecten ontdekken zij hun talenten en welke waardevolle positie zij in de samenleving kunnen innemen.

In al hun projecten staat ontmoeting centraal: kinderen, jongeren en studenten ontdekken samen andere leefwerelden en verbreden hun perspectief. Bubbels breken en de afstand tussen mensen verkleint. Move verbindt en verruimt blikken! Het Move je buurt-project is onderdeel van de Move Leerlijn. In dit project worden kinderen uit groep 7 of 8 van de basisschool gekoppeld aan een groep studenten uit hun stad. Samen gaan zij in drie tot zes maanden aan de slag met het verbeteren van hun buurt.

De ideeën en de wensen van de kinderen staan daarbij centraal, zij bepalen wat zij willen veranderen. De studenten helpen de kinderen met het realiseren van hun idee. Studenten en kinderen werken in het project niet alleen samen aan de buurt, maar ze leren ook elkaar en elkaars leefwereld kennen.

Vereniging Humanitas

Vereniging Humanitas - logo


Vereniging Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie. Onze vrijwilligers helpen mensen om op eigen kracht iets aan hun situatie te veranderen.

Onze hulp is gratis en altijd in de buurt; we hebben ruim tachtig afdelingen door het hele land. En we zijn er voor iedereen, ongeacht leeftijd, achtergrond of levensovertuiging. Onze vrijwilligers staan naast hun deelnemers, nooit erboven. Ze bieden praktische hulp, tips, vriendschappelijk contact en een luisterend oor. Ze zijn maatjes waar je veel aan hebt. We houden goed in de gaten wat er in de maatschappij leeft. En onze afdelingen die door het hele land zitten, weten precies wat er in de regio speelt. Zo kunnen we steeds die hulp aanbieden waaraan behoefte is.

Alles – onze organisatie, onze vrijwilligers, onze aanpak – is erop gericht onze deelnemers zelfvertrouwen te geven. Zo kunnen ze hun toekomst zelfstandig en met plezier tegemoet zien.

Stichting Dierenweide Vleuten

Stichting Dierenweide Vleuten - logo


Al 50 jaar bestaat op een mooi stuk groen in Vleuten de Stichting Dierenweide Vleuten. Op de dierenweide wonen geiten, schapen, varkens, eenden, ganzen, zwanen, vogels en ezels. De dierenweide heeft een grote sociale functie voor Vleuten en haar omgeving. Dagelijks lopen veel mensen over de looproute langs de dierenweide en kunnen bezoekers naar binnen om naar de dieren toe te gaan.

Daarnaast organiseert de stichting jaarlijks diverse grotere en kleinere activiteiten zoals de open dag, NLdoet en Burendag. Maar ook zijn groepen van scholen, kinderopvang en verzorgingshuizen van harte welke om bij de dieren te komen kijken en te luisteren naar de vele verhalen over de dieren. Het verzorgen en goed houden van de Dierenweide maar ook alle activiteiten worden gedaan door een groep enthousiaste vrijwilligers.

Deze groep bestaat uit verschillende mensen, de één uit liefde voor de dieren, de andere om even te kunnen ontsnappen aan alle hectiek van het dagelijkse leven maar er is ook plaats voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of met een beperking.

Stichting IMC Weekendschool

Stichting IMC Weekendschool - logo


Op school leren kinderen ‘voor later’. Maar wat nu als je nooit kennismaakt met de mogelijkheden voor ‘later’? Kinderen zouden nu moeten leren wat later is. Dat is het uitgangspunt van Stichting IMC Weekendschool, opgericht door psycholoog Heleen Terwijn.

Zij deed onderzoek naar toekomstperspectieven, schoolmotivatie en welbevinden van jongeren in Amsterdam Zuidoost en zag dat bij velen de schoolmotivatie vastliep. Tijdens haar onderzoek ontwikkelde Terwijn het idee om kinderen vanaf de ontvankelijke leeftijd van tien jaar in contact te brengen met bevlogen professionals en interessante vakgebieden. Met financiële steun van IMC (International Marketmakers Combination) als eerste sponsor ging IMC Weekendschool in 1998 van start.

Inmiddels is Stichting IMC Weekendschool uitgegroeid tot een organisatie met een groot maatschappelijk draagvlak. In samenwerking met een netwerk van partners en vrijwilligers bereiken zij met hun lesprogramma’s wekelijks ruim 3.300 leerlingen, op 63 locaties door het hele land op die plekken waar dat het hardst nodig is. Sinds 1998 hebben ze 7.600 jongeren bereikt en een netwerk van 3.500 oud-leerlingen die via hun IMC Alumni programma in hun verdere ontwikkeling en groei worden ondersteund.

Het vergeten kind

Het vergeten kind - logo

Het Vergeten Kind is er voor alle kinderen in Nederland die niet de kans krijgen kind te zijn, omdat ze worden ingesloten door problemen in de thuissituatie. Dit gaat om naar schatting 100.000 kinderen. De problemen thuis staan een gezonde ontwikkeling in de weg. Ook zijn er 50.000 gevallen waar de situatie zo ernstig is dat ze niet meer thuis kunnen wonen.

Als er thuis dingen mis gaan, geven kinderen zichzelf daarvan de schuld. Terwijl zij vooral slachtoffer zijn. Het Vergeten Kind wil dat Nederland niet langer wegkijkt, maar tijdig signaleert, effectief ingrijpt en duurzaam helpt. Wij knokken er dagelijks voor om de situatie te veranderen. Om kinderen weer te zien opbloeien en stralen. Dat doen we graag samen.

Samen met iedereen die beschadigde kinderen een warm hart toedraagt, waarbij wij een verbindende factor willen zijn tussen verschillende partijen die met deze kinderen te maken hebben. Alleen met vereende kracht kunnen we een vangnet vormen voor kinderen die worden geconfronteerd met ernstige problemen thuis.

World vision

World Vision - logo

Veel van de kinderen van gevluchte of ontheemde gezinnen dreigen in Centraal-Mali in handen te vallen van werkgevers die kinderen op gevaarlijke plekken als goedkope arbeidskrachten inzetten. Mentaal en fysiek lopen deze kinderen dan grote risico’s op beschadiging, worden ze enorm terug gezet in hun ontwikkeling/zelfvertrouwen.

Zo’n 350 ouders – vooral moeders – van kwetsbare kinderen in Mopti (Mali) krijgen via het inkomensproject van World Vision de kans zichzelf aan de grootste armoede te ontworstelen zodat hun kinderen geen gevaarlijk of schadelijk werk hoeven te doen om het gezinsinkomen aan te vullen. Met de steun aan dit inkomensproject in Centraal-Mali wil Stichting Zadelhoff Familiefonds bereiken dat kinderen naar school gaan en niet (meer) onder moeilijke omstandigheden buitenshuis hoeven te werken.

World Vision zet zich wereldwijd in voor de meest kwetsbare kinderen, waar ze ook wonen en wat hun achtergrond ook is. World Vision wil ze geven wat ze nodig hebben om armoede te overwinnen en hun wereld te veranderen. Zodat vreugde weer een plek krijgt in hun leven.

Kinderhulp

Kinderhulp - logo

Elk kind verdient een jeugd zonder zorgen. Gelijk te zijn, aan vriendjes of vriendinnetjes. Ook een fiets, eens nieuwe kleren. Eindelijk een dagje uit, een nieuw dekbed of tóch een cadeautje van de Sint.

Kinderhulp is er voor alle kinderen en jongeren in Nederland tussen de 0 en 21 jaar die in armoede opgroeien. We helpen ze, onvoorwaardelijk. Zodat ook zij erbij horen en gelijke kansen krijgen voor de toekomst. Net als ieder ander kind.

Sheltersuit

Sheltersuit - logo

Na het verlies van de vader van een vriend aan onderkoeling, omdat hij gedwongen werd buiten een opvangtehuis te slapen, besloot Bas Timmer dat er iets moest gebeuren. Op dat moment was Bas na het volgen van de modeacademie begonnen met zijn eigen kledinglijn voor buitenshuis, in koud weer. Maar het voelde niet goed voor hem om modieuze kleding tegen een hoge prijs te verkopen, terwijl veel mensen zich niet eens warme en beschermende kleding konden veroorloven om gewoon te overleven.

Niemand verdient het vreselijke lot van het doodvriezen omdat ze zich geen fatsoenlijke beschermende kleding kunnen veroorloven. Sheltersuit gelooft dat iedereen warmte, bescherming en waardigheid verdient. Daarom ontwerpen en produceren ze multifunctionele producten die direct onderdak bieden aan mensen die dakloos zijn. Dit is geen vervanging voor het vinden van een huis, maar een aanvulling op wanneer je geen andere keuze hebt.

Zadelhoff Familiefonds heeft een donatie gedaan voor de productie en distributie van 30 sheltersuits.

REEFolution

REEFolution - logo

Onder het motto: People for Coral, Coral for People zet de Nederlandse Stichting REEFolution zich in om koraalriffen te herstellen in samenwerking met de lokale bevolking in Kenia.

Het doel per project is om binnen 10 jaar duurzaam koraalbeheer achter te laten – uitgevoerd voor en door de lokale bevolking. Hierbij letten we op biodiversiteit en weerbaarheid van het sociaal-ecologisch systeem.

REEFolution hanteert als strategie de lokale bevolking centraal te zetten, door i) educatie en training, ii) het creëren van banen als rifwachters (reefrangers) en/of leraren en iii) gelijke kansen te bieden voor zowel vrouwen als mannen. De lokale bevolking is in iedere stap van koraalherstel betrokken.

Zadelhoff Familiefonds heeft bijgedragen aan de opleiding en aanstelling van minstens 1 jaar van twee nieuwe rangers.

Stichting Overleven met Alvleesklierkanker

Support Casper, Stichting overleven met alvleesklierkanker

Jaarlijks krijgen ruim 3.000 Nederlanders de diagnose alvleesklierkanker te horen. Alvleesklierkanker is de op één na dodelijkste soort kanker. 93% van de gediagnosticeerde patiënten sterft binnen een half jaar. Iedere dag overlijden 8 tot 10 mensen aan deze vreselijke ziekte.

De campagne Support Casper is onderdeel van de Stichting Overleven met Alvleesklierkanker en bestaan sinds 2015. Het gezicht van de campagne is Prof. dr. Casper van Eijck, al 30 jaar als specialist verbonden aan het Erasmus MC, gerenommeerd chirurg en onderzoeker op het gebied van alvleesklierkanker en enorm betrokken bij zijn patiënten uit binnen- en buitenland.

Support Casper financiert wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van innovatieve en effectieve behandelmethoden van alvleesklierkanker, zoals het onderzoek naar verschillende oncolytische virussen in combinatie met immunotherapie.

Daarnaast zorgt Support Casper voor een grotere bewustwording voor deze ernstige vorm van kanker door mensen te informeren, vraagt in de media aandacht, organiseert publieksactiviteiten en stimuleert de omgeving van patiënten en/of nabestaanden om acties te organiseren voor Support Casper en ondersteunt hen daarbij zo goed mogelijk.